در برخی موارد محقق با چند اجتهاد فقهی روبه رو است و باید یکی از آنها را | انتخاب کند. لازمه این انتخاب، اعمال نظر شخصی از سوی مجتهد است. مجموعه اجتهاداتی که بر اساس موازین اسلامی صورت گرفته است، منابع بیشتری را در اختیار مجتهدان دیگر قرار می دهد تا به کمک آنها مناسب ترین و قوی ترین عناصر موجود در هر اجتهادی را برای حل مسایل اقتصادی برگزینند. این همان «قلمرو آزادی نظر شخصی» است که محقق را از حد مکتشف صرف خارج می سازد و امکان استفاده از اندیشه های شخصی را برای او فراهم می آورد.

به همین دلیل، آزادی عمل مجتهد در انتخاب یک طرح از طرح های مختلف نه تنها جایز است، بلکه ضرورت دارد (البته بر اساس موازین اجتهاد). با رعایت تمام این موارد حداقل چیزی که می توان گفت، این است که: آن سیستم اقتصادی که بدین ترتیب به دست آید، یک سیستم اسلامی است و همین امر ما را مجاز می سازد تا آن را به مرحله اجرا بگذاریم؛ زیرا این نظام، محصول اجتهادات محققانی است که طبق موازین اسلامی صورت پذیرفته است و جامعه می تواند این طرح را بر طرح های دیگر ترجیح دهد.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *